Contoh Aras Kesukaran Item Ujian
JENIS ITEM KLASIFIKASI ITEM KONSTRUK TAJUK ARAS KESUKARAN MEQ Pengetahuan Kefahaman Aplikasi Kognitif Penyakit Denggi Rendah Sederhana Tinggi SOALAN 1. Bahagikan bilangan soalan pada setiap WA mengikut aras kesukaran RST dan keterampilan Pastikan jumlah soalan mengikut aras kesukaran sama dengan Rujukan Pecahan Soalan 32.
Contoh Carikan indeks kesukaran dan diskriminasi bagi item-item diberi.
Contoh aras kesukaran item ujian. Mengenalpasti dan menetapkan jenis dan ciri item. Dalam membina sistem penentuan aliran soalan ini pembina soalan mahupun pencipta soalan telah menggunakan teori Taksonomi Bloom untuk ujian akademik.
Pengiran indeks kesukaran item ialah seperti berikut. Jawapan Betul dalam kumpulan skor tinggi NT dan Bil. INDEKS KESUKARAN Indeks kesukaran item item difficulty index P.
Indek diskriminasinya pula negatif kerana pelajar kurang pandai lebih. Jumlah markah bagi 10 orang pelajar ialah 630. Contoh resume bahasa melayu yang baik pic resume format.
Tentukan kumpulan skor tinggi 27 dan kumpulan skor rendah 27 Langkah 3. Pengukuran IK adalah bertujuan untuk mengenal pasti konsep yang perlu diajar semula iaitu apabila guru mendapati item. PENGGUBALAN SOALAN OLEH Hjh.
Sebagai contoh suatu item ujian esei berjawapan pendek diberi markah minimum 0 dan maksimum 10. 79 PEMBINAAN ITEM UJIAN TAJUK 4 Contoh Item Betul-Salah 1. Dalam penghasilan soalan peperiksaan bagi tujuan akademik pihak kementerian bersama guru-guru pakar akan membentuk dan membina soalan berasaskan satu penanda aras atau kayu ukur sebelum soalan dibuat.
Memastikan ujian yang dibina adalah setara dari segi aras kesukaran dari setahun ke setahun walaupun item dibina oleh pembina lain. Tandakan pada pernyataan yang betul dan X pada pernyataan yang salah dalam kotak yang disediakan. Indeks Kesukaran IK dan Indeks Diskriminasi ID Item Ujian Indeks Kesukaran Aras Kesukaran Item dan keputusan Indeks Diskriminasi ID Aras kesukaran Item dan keputusan 1 Pengetahuan 102 20 060 Sederhana Terima 10 2 ½20 08 Diskriminasi positif yang rendah Tulis item atau soalan semula 2 Pengetahuan 9 5 20 070 Item Sederhana Terima 9 5 ½20 04 Diskriminasi positif yang rendah Tulis item atau soalan semula 3 Pengetahuan 10 5 20 075 Item.
Lembaga peperiksaan menggunakan kaedah 532 iaitu setiap 10 soalan perlu ada 5 arasnya rendah 3 arasnya sederhana dan 2. MENGIRA INDEKS KESUKARAN DAN INDEKS DISKRIMINASI BAGI SETIAP ITEM UJIAN OBJEKTIF MATEMATIK SERTA PENTAFSIRAN ITEMSOALAN BERDASARKAN INDEKS KESUKARAN DAN INDEKS DISKRIMINASI INDEKS INDEKS Pentafsiran Pentafsiran KESUKARAN DISKRIMINASI soalan soalan Item. Item-item Ujian yang dibina untuk sesuatu ujian boleh diguna semula.
Setiap item yang dibina perlu menepati aras kognitif Bloom kerana ia amat penting untuk memastikan taburan aras kesukaran adalah tepat dan adil pada setiap pelajar. PENGUKURAN PENILAIAN DALAM PTV MBE 22703 Aras kesukaran soalan objektif dan subjektif Nilai P ialah antara 000 hingga 100. Item ujian atau soalan pada aras ini perlu diubah suai dan digubal semula untuk pelaksanaan ujian yang lebih berkesan.
Item diterima dalam perhatian ditolak 90 PENGGUBALAN ITEM ESEI. Selain itu untuk aras kesukaran yang telalu mudah adalah pada indeks kesukaran melebihi daripada 080 manakala aras kesukaran yang terlalu sukar iaitu pada indeks kesukaran kurang daripada 035. Pembinaan Soalan 1.
20 JADUAL SPESIFIKASI ITEM Menurut Boon Pong Ying 2017 Jadual Spesifikasi Ujian JSU merupakan suatu jadual yang terperinci untuk merancang sesuatu ujian yang menggambarkan suatu ujian secara terperinci dari segi huraian objektif jenis item sasaran aras kesukaran dan jumlah item. 8 Aras kesukaran setiap soalan perlu setara seperti kurangkan jawapan pilihan seperti Contoh 2 supaya setiap soalan mempunyai aras kesukaran yang sama. 91 Contoh Item Esei.
Format kertas 3 bahasa melayu spm 11033 berikut adalah jadual yang merangkumi jenis instrumen item bilangan soalan markah konstruk kertas tempoh ujian cakupan konteks aras kesukaran dan kaedah penskoran bagi kertas 3 bahasa melayu spm. Menunjukkan aras kesukaran sesuatu item iaitu sama ada sesuatu item itu mudah dijawab atau susah dijawab. Susun calon mengikut skor tertinggi kepada skor terendah.
A Tb Rb 100 TR 40 15 x 100 4040 55 x 100 80 6875 T - Jumlah pelajar berpencapaian Tinggi R - Jumlah pelajar berpencapaian Rendah Tb Bilangan pelajar T yang menjawab dengan betul Rb - Bilangan pelajar R yang menjawab. Melalui analisis item yang telah diskor menunjukk an 10 item berada di aras kesukaran rendah 52 berada di aras kesukaran seder hana dan 38 berada di aras kesukaran tinggi. Indeks Kesukaran contoh.
UNIT PEPERIKSAAN PENILAIAN INSTITUT PERGURUAN DARULAMAN 06000. 304 8 soalan WA 5 4 12 9 8 8 7 7 Jumlah Bil soalan mengikut keutamaan WA 5. Ahmad Zakaria PPT BKM.
Sepuluh 10 orang pelajar P telah menjawab soalan ini dan mendapatmarkah seperti dalam jadual di bawah. Indeks kesukaran IK menunjukkan aras kesukaran sesuatu item iaitu sama ada sesuatu item itu mudah dijawab atau sukar dijawab. Item Kesukaran Penting Keadilan Rumusan.
Item 8 Item 10 A B C JUMLAH PELAJAR 20 2 4 PANDAI 7 2 - Kurang pandai 6 3 - LAIN 10 1 1 Items ini mempunyai indek kesukaran yang tinggi iaitu 017 kerana aras soalannya sememangnya tinggi.
Bina Soalan Mengikut Aras Taksonomi Bloom Pendidik2u
Contoh Soalan Aras Analisis Soalan L
Komentar
Posting Komentar